FaceBook  Twitter  
FaceBook  Twitter  

Aproape 400.000 de copii din România sunt în afara sistemului educațional. Cifra îngrijorătoare este rezultatul studiului elaborat de Institutul de Științe ale Educației și UNICEF, conform căruia opt elevi din 10, în vârstă de 15 şi 16 ani, finalizează învățământul obligatoriu, în timp ce doar șapte elevi din 10 termină liceul sau învăţământul profesional. Unul din patru tineri de vârstă corespunzătoare nu mai continuă studiile după clasa a VIII-a sau după ce au reuşit să finalizeze învăţământul obligatoriu de 10 ani.

 

În acest context, Ministerul Educației Naționale și UNICEF în România au lansat joi, 23 noiembrie, studiul „O privire asupra participării la educație folosind analiza pe cohortă”.

Analiza pe cohortă este focalizată pe o generaţie care parcurge un întreg ciclu şcolar și oferă o imagine de mai mare acurateţe cu privire la dimensiunea fenomenului de abandon în unităţile de învăţământ și categoriile de elevi care sunt în prezent cele mai afectate. În ultimii ani, deși abandonul pe cohortă se reduce în cazul tuturor ciclurilor de învăţământ, se constată că o proporţie mai mare de copii nu participă la educaţie ca urmare a condiţiilor de dezavantaj familial, economic, social, de unde rezultă o rată netă ajustată de cuprindere mai mică, dar un nivel mai scăzut al abandonului înregistrat pe parcursul unui ciclu, conform edu.ro.

La nivelul învăţământului preşcolar s-a observat o creştere a participării la educaţie a copiilor de vârste mici (de la 65% la 86% în cazul copiilor de trei ani), rata de cuprindere cea mai mare fiind specifică preșcolarilor de patru și cinci ca urmare a implementării clasei pregătitoare.

Raportul de faţă este important pentru că aduce, în mod riguros şi documentat, o imagine de profunzime privind abandonul şcolar. Am speranţa ca rezultatele şi concluziile incluse aici să fie analizate nu doar de factori de decizie de la nivel naţional, ci şi de cele de la nivel judeţean şi local, pentru că rezolvarea provocărilor curente privind participarea la educaţie a copiilor ţine de un context specific. Numai cu implicarea şi sprijinul actorilor locali relevanţi vom putea sprijini în mod real copiii şi tinerii în risc, iar aceste măsuri trebuie în mod sistematic urmărite. Dacă indicatorii privind participarea la educaţie se vor îmbunătăţi, vom şti că aceste măsuri funcţionează cu adevărat”, a declarat Liviu Marian Pop, ministrul Educației Naționale.

Deși se înregistrează o reducere semnificativă a decalajului dintre mediul urban și rural, se menține diferența semnificativă dintre cele două medii de rezidență în defavoarea celui rural.

Indiferent de locul unde s-au născut, de abilitate sau dizabilitate, de situația economică a familiei, de gen și etnie, toți copiii au dreptul la educație de calitate. Studiu de față ne arată, pe de o parte, zonele unde s-au înregistrat progrese, iar pe de altă parte unde trebuie să adaptăm politicile publice astfel încât să fie asigurată echitatea și fiecare copil să aibă șanse egale. Modelul nostru din Bacău demonstrează eficacitatea serviciilor integrate pentru copii și impactul educației incluzive de calitate”, a spus Pieter Bult, reprezentant UNICEF în România, conform sursei citată mai sus.

FaceBook  Twitter  

 

Nu mai este de mult o noutate că România reprezintă un principal furnizor de materie cenușie pentru statele din toată lumea. Cu toate acestea, în loc să găsească modalități prin care tinerii cu potențial intelectual peste medie, pregătiți la facultățile de la noi, să fie stimulați rămână și să profeseze în țară, guvernanții vor să recurgă la măsuri de constrângere a acestora.

Astfel, reprezentanții Ministerului Educației Naționale (MEN) intenționează să pună în dezbatere măsuri care să le impună absolvenților de studii superioare, care sunt admiși pe locuri subvenționate de la bugetul de stat, să lucreze în România o perioadă egală cu cea a studiilor superioare.

O astfel de propunere a fost lansată, încă din luna februarie, de Academia Română și inclusă în "Strategia de dezvoltare a României pentru următorii 20 de ani". Prin această obligativitate, membrii Academiei sușțin că prin munca prestată în țară, tinerii vor restitui astfel banii cheltuiți de stat pe anii de facultate.

Reacțiile celor care vor să plece peste hotare pentru a profesa nu au întârziat să apară, aceștia precizându-le atât academicienilor, cât și guvernanților că astfel de măsuri se încadrează în categoria „practicilor totalitare”, iar atât cât România este stat membru UE, absolvenții de studii universitare au dreptul de a se agaja oriunde în spațiul european.   

O astfel de măsură ar putea fi inclusă într-un contract de studii pe care studenții de pe locurile bugetate ar trebui să-l semneze la începerea studiilor, după cum se arată într-un document al Ministerului Educației, publicat de profit.ro (vezi foto jos).

Dacă voi ne nu vreți, noi vă obligăm!

 

FaceBook  Twitter  

Cinci premii au fost câștigate de olimpicii români, la Olimpiada Internaţională de Astronomie şi Astrofizică, organizată anul acesta în Thailanda, în perioada 12-20 noiembrie. Lotul României a obţinut două medalii de argint, două medalii de bronz şi o menţiune.  

Lotul României la Olimpiada de astronomie 2017

Elevii premiați sunt de la colegii de prestigiu din București, Constanța, Suceava și Brăila.

Medaliile de argint au fost adjudecate de Radu Andrei (clasa a XI-a/ Colegiul Național „Nicolae Balcescu” din Brăila) şi Robert-Gabriel Păşcălău (Colegiul Național „Mircea cel Bătran” din Constanța). 

Andrei-Horațiu Eftime (clasa a XI-a/ Liceul Teoretic Internaţional de Informatică din București) și Paul-Florin Rebenciuc (clasa a IX-a/ Colegiul Național „Ştefan cel Mare” din Suceava) au fost medaliați cu bronz, în timp ce George-Pantelimon Prodan (clasa a XI-a/Colegiul Național „Mircea cel Bătrân” din Constanța) a fost distins cu mențiune.

Echipa României a fost coordonată de conf. univ. dr. Cristian Pîrghie (Universitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava) și prof. dr. Petru Crăciun (inspector de specialitate la ISJ Suceava). De asemenea, a fost prezent ca observator științific și prof. Victor Păunescu (Colegiul Național „Octav Onicescu” din Bucureşti. 

Reușita tinerilor români este cu atât mai mare dacă ținem cont că au fost 219 participanți din 46 de țări.

Sursa foto: edu.ro

FaceBook  Twitter  

 

Ministrul Educației, Liviu Marian Pop, stă cu lupa pe utilizarea materialelor auxiliare în unitățile de Învățământ și nu acceptă sub nicio formă ca dascălii să folosească pentru munca la clasă manuale neavizate MEN care le-ar putea antrena creativitatea și inteligența copiilor. Deși cadrele didactice care lucrează direct cu acești copii ar putea să propună variantele adecvate de lucru, reprezentanții Ministerului de resort nu vor să închidă sub nicio formă ochii, așa că iau la puricat toate clasele, iar acolo unde sunt găsite materiale fără aviz se lasă cu sancțiuni.

Așa s-a întâmplat și cu un auxiliar din domeniul Limbă și Comunicare, dedicat copiilor cu vârste de 5-6 ani, ce aparține Laurenției Culea, publicat de Editura Diana și care apare ca avizat de MEN 2017. Acest lucru l-a înfuriat atât de tare pe ministrul Pop, încât guvernantul n-a ezitat să publice pe pagina sa de facebook următoarele:

“Ministerul Educației Naționale nu a avizat NICIODATĂ acest auxiliar pe care îl regăsim în unele unități școlare. Apare pe copertă «Avizat Ministerul Educației Naționale 2017». Am dispus departamentului juridic al ministerului să sesizeze organele abilitate.
Le reamintesc tuturor cadrelor didactice, elevilor și părinților: Art. 69 alin (1) din Legea Educației Naționale: «În unităţile de învăţământ de stat sau particulare se utilizează manuale şcolare şi alte auxiliare didactice APROBATE de Ministerul Educaţiei Naționale».

Postarea demnitarului a stârnit o serie de reacții. Printre cei care i-au dat replica ministrului Pop s-a numărat inclusiv autoarea publicației amintită mai sus.

„Domnule ministru, cartea are avizul nr. 2232/iunie 2017! A fost tipărită in iulie, iar OM -ul dvs. a apărut în august... editura oferă spre vânzare tirajul tipărit, avizat. Niște părinți au comandat cărțile pe site-ul editurii. Le-a plăcut, asta e! Eu am muncit un an să le scriu. Apropos! Prima carte pe care mi-am pus numele pe copertă a fost editată de EDP prin anii '90. Scriu versuri, proză si nu doar pentru copii. De ce îmi terfeliți numele? Scriu pentru editura Diana pe bază de contract de autor și îmi plătesc toate dările la stat. Hypermarketurile sunt pline de caiete Litera cu Aviz MEN 2017 pe ele. Pe acelea nu le vedeți? Ca pe multe altele care se vând fără factură în școli si grădinițe? Editura Diana nu vinde decât cu factură. Cred că e cazul sa dezmințiți informația eronată atât timp cartea cât cartea avea aviz anterior OM și nu a fost introdusă în grădiniță de editura. Aștept să remediați această problemă care îmi aduce prejudicii de ordin moral. Sunt fostă metodistă, directoare, inspectoare... cum credeți că aș proceda altfel decât în litera și spiritul legii?“, a comentat Lucreția (Laura) Culea pe pagina de Facebook a ministrului Pop.

Inclusiv reprezentanții Editurii au ținut să-i reamintească demnitarului că publicația respectivă are avizul Ministerului, după a menționat și autoarea auxiliarului.

Sursa foto: captura de ecran facebook Liviu Marian Pop

FaceBook  Twitter  

O abordare trandisciplinară a oamenilor

de Neculai Stanciu

 

FORMAT E-BOOK CLICK AICI

 e book stanciu