Progamă stufoasă, neadaptată realităților actuale, profesori din ce în ce mai puțini și slab pregătiți, un sistem subfinanțat sunt doar câteva dintre realitățile cu care se confruntă Învățământul din România. În încercarea de a redresa o parte din aceste probleme, Ministerul Educației organizează programul de formare a 55.000 de cadre didactice, care se va desfășura în următorii 4 ani. Proiectul are ca scop educarea dascălilor în privința adaptabilității la nevoile copiilor. Mulți dintre ei predau lecțiile în mod robotic, mergând pe principiul „cine înțelege, înțelege“. Din această cauză, un procent îngrijorător de elevi, 40% (conform rezultatelor PISA), nu pricep noţiuni de chimie sau fizică şi nu ştiu să explice fenomene din natură.
Dintre statele europene, Portugalia a realizat cel mai mare salt în rezolvarea acestei probleme. Un expert din această ţară a venit la Bucureşti pentru a îi învaţa pe profesorii români metode moderne de predare.
De partea cealaltă, profesorii susțin că mult mai importantă ar fi finanțarea Educației, bani care să meargă atât către stimularea resurselor umane, cât și spre investițiile în nfarstructură, astfel încât ei să dețină și materialul didactic care le-ar facilita predarea, iar elevilor le-ar ușura înțelegerea materiei.