Secretarul de stat despre încărcarea materiei la matematică: „Standardele de evaluare pot regla situația”
Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat în cadrul unui interviu că una dintre problemele actuale ale sistemului educațional este supraincărcarea curriculară, în special la disciplina matematică. Acesta a subliniat că, în loc să urmeze strict programa școlară și manualul, mulți profesori apelează la auxiliare care nu sunt întotdeauna adaptate nevoilor elevilor, contribuind astfel la aglomerarea informației.
„Există o tendință de a face totul la fel ca înainte sau de a introduce materiale suplimentare care depășesc programa. Acest lucru duce la o încărcare curiculară evidentă. Problema principală este lipsa unor standarde clare de evaluare, care ar putea stabili exact ce și până unde trebuie să fie învățat”, a explicat Cristescu.
Secretarul de stat a oferit și un exemplu concret pentru a evidenția importanța clarității în abordarea conținuturilor: „În curriculum, avem competențe specifice și conținuturi care trebuie dezvoltate. Întrebarea este: cât de profund intrăm în aceste conținuturi și unde ne oprim?”
De asemenea, Cristescu a subliniat că standardele de evaluare pentru ciclurile primar și gimnazial sunt esențiale și că ele sunt incluse în planurile Ministerului Educației, urmând să fie dezvoltate prin proiectul RECRED. „Avem nevoie de aceste standarde pentru a putea ajusta corect volumul de informații predate și a evita supraîncărcarea elevilor”, a precizat acesta.
Pe lângă implementarea standardelor, Cristescu a menționat și importanța formării continue a profesorilor și a creării unor comunități de practică, care să ajute la unificarea metodelor de predare și evaluare. „Este esențial să păstrăm măsura și să folosim un mix de instrumente pentru a regla procesul educațional, nu doar să ne ghidăm exclusiv după evaluare.”
Astfel, standardele clare, formarea cadrelor didactice și o abordare echilibrată sunt văzute ca soluții cheie pentru a reduce încărcarea curriculară și a adapta educația la nevoile reale ale elevilor.